Podľa čoho si vybrať tyče a hriadele?

Mať doma jednoručné alebo obojručné činky nie je nikdy zlý nápad. Posilníte a vybudujete si s nimi svalstvo, vyformujete postavu a urobíte niečo pre seba. Ak uvažujete, že by sa vám do výbavy hodili hriadele a tyče, spísali sme si pre vás tipy, na aké otázky by ste si mali odpovedať, aby ste si zaobstarali ideálne vybavenie.

Aké kotúče budete používať?

Tyče na cvičenie sú základom, na ktorý budete používať závažia a kotúče podľa potreby a aktuálnej kondície. Ak už nejaké doma máte, je dobré výber tyčí prispôsobiť priemeru otvoru v kotúčoch, aby ste používali rovnaký rozmer. Najbežnejšie sa stretnete s priemerom 25 mm alebo 30 mm, ktoré na domáce použitie bez problémov stačia začiatočníkom aj pokročilým fitness nadšencom. Na netradičné rozmery sa ťažšie zháňa príslušenstvo.

Môžete sa však stretnúť aj s priemerom 50 mm u takzvaných olympijských tyčí. Tie sú určené predovšetkým na profesionálne používanie a nahodíte na ne len kotúče s priemerom 50 mm. Kompatibilita je základ, ak doma nechcete mať priveľa zariadenia a zbytočne investovať dvakrát do toho istého.

Aké svalové oblasti chcete precvičovať?

Stretnúť sa môžete s viacerými typmi tyčí: hriadeľ na jednoručné činky, rovná vzpieračská tyč, lomená tyč, a to dokonca ešte jemne ohýbaná a silne ohýbaná… To, ktorá bude pre vás najlepšia, závisí aj od vašich cieľov. Každá má totiž iné využitie, preto nie je nič nezvyčajné, ak sa rozhodnete zaobstarať si rovno sadu rôznych tyčí, ktorá pokryje všetky svalové oblasti a druhy cvičenia.

Rovné vzpieračské tyče sú ideálne na drepy s tyčou, pri ktorých dostanú zabrať svaly nôh a svaly trupu, ďalej na sú skvelé na mŕtvy ťah, kde precvičíte svaly nôh, trupu a chrbát, ale poslúžia vám aj na vytláčanie tyče nad hlavu zo stoja. Vtedy dostanú zabrať svaly hrudníka a ramenné svaly.

Ohýbané a lomené tyče menej zaťažujú zápästia, viac zapájajú do činnosti svaly bicepsu, predlaktia a ramien. Využijete ich pri vytláčaní na lavici, pri zdvíhaní k hrudnej kosti alebo brade, ohýbaní predlaktí a narovnaní predlaktí spoza hlavy.

Akú dĺžku tyče si vybrať?

Aj dĺžka tyče je rozhodujúcim faktorom, ktorý dokáže zamiešať karty pri výbere. Podstatná je najmä v prípade bench press, ak máte doma stojan. Potrebujete poznať rozteč stojanu na činku, aby ste si mohli zaobstarať správnu dĺžku tyče. Najčastejšie sa pohybuje od 180 do 220 cm. Na klasické vzpieranie budú stačiť vzpieračské tyče s dĺžkou od 120 do 180 cm. Jednoručné nakladacie činky mávajú samozrejme hriadele oveľa kratšie, zvyčajne od 35 do 40 cm.

Materiál a maximálna nosnosť tyčí je veľmi dôležitá

Aby boli tyče čo najlepšie chránené pred poškriabaním, hrdzou a poškodením, a teda vám vydržali dlho v bezchybnom stave odolnom voči opotrebovaniu, mali by ste uprednostniť čo najkvalitnejšie prevedenie, aké vám peňaženka dovolí. Nerezová oceľ s pochrómovaným povrchom je veľmi populárnou voľbou.

Okrem toho je podstatná aj nosnosť tyčí a hriadeľov, aj z hľadiska bezpečnosti pri tréningoch. Nechcete predsa riskovať nepríjemné zranenie preťažením tyče, ktoré môže viesť až k jej poškodeniu… Skontrolujte si preto pred nákupom konkrétnej tyče, na akú maximálnu nosnosť je konštruovaná. Pri bežných tyčiach je táto hmotnosť nižšia ako pri olympijských, ktoré sú zostrojené na oveľa väčšiu záťaž.

Upevnenie kotúčov na hriadeľ tiež zaváži pri rozhodovaní

Kotúče a závažia na hriadeľ alebo tyč môžete upevniť pomocou závitov alebo bezpečnostných objímok. Objímky nepoškriabu kotúče, ich používanie je jednoduché a rýchle. Na druhú stranu, závity zaistia kotúče pevnejšie, avšak ich zaťahovanie je trochu zdĺhavejšie oproti objímkam.

Pri olympijských tyčiach je na upevnenie kotúčov vymedzená nakladacia časť. Pri olympijských tyčiach Hop-Sport sa využívajú posuvné objímky, ktoré umožňujú voľný pohyb prvku, kam nakladáte kotúče a kvalitné pružinové svorky. Na trhu nájdete aj olympijské tyče s pretáčacou nakladacou časťou. V jej vnútri sú ložiská alebo klzné puzdrá.

Bude vás zaujímať

Prečo je dôležité zaradiť do jedálnička dostatok vlákniny? Povieme vám!

0
Vláknina je jednou z najdôležitejších zložiek našej stravy, ktorá má pozitívny vplyv na naše zdravie a pohodu. Táto nepostrádateľná látka sa nachádza v rôznych...