Zima je pre udržanie optimálnej hmotnosti rizikové obdobie. Ako nepribrať?

Zimné obdobie je pre ľudí, ktorí sa chcú udržať v kondícii, pomerne náročné. Dni sú kratšie, počasie je chladnejšie a pridáva sa aj domáca pohodlnosť. Všetky tieto faktory sú rizikom pre priberanie. Otázkou teda je: ako nepribrať? Tu je niekoľko tipov.

1. Pitný režim bez sladených nápojov a alkoholu

Dodržovať pitný režim je v letnom období bežnou záležitosťou a často počúvame, že v lete je v dôsledku potenia a pohybu dôležitý. To isté však platí aj o zime.

Aj keď je váš pohyb v zimnom období obmedzení alebo menej častý ako v lete, pitný režim treba poctivo dodržiavať. Nedostatok tekutín v tele totiž spôsobuje dehydratáciu a následnú únavu. To v praxi znamená, že naše telo začne prahnúť po cukroch, čiže sladkostiach, ktoré mu dodajú energiu. A presne to je jedným z častých dôvodov priberania!

Ďalším dôvodom, prečo by ste na pitný režim nemali v zime zabudnúť, je, že spomaľuje metabolizmus a tuky sa dlhšie rozkladajú. Obmedzte preto sladené nápoje a alkohol, sú kalorické a uprednostnite radšej zelené a bylinkové čaje, zahrejú.

2. Skombinujte overené cviky s tými novými

V zimnej sezóne máme občas každý dni, kedy sa nám vylieza z postele ťažko, no napriek tomu sa musíme prekonať. Beh v zimnom období nie je tak lákavý, ako v lete, no môže byť oveľa efektívnejší pre spaľovanie kalórií. V chlade telo musí vynaložiť viac energie na pohyb a zvyšuje sa aj tvorba endorfínov, známych tiež ako hormóny šťastia.

Pohybová aktivita je ideálnym súperom proti depresiám, ktoré môžu prísť v dôsledku kratších a tmavých dní. Nezanevrite ani na klasické fitko alebo aktivity zamerané na intenzívnejší tréning, ktoré môžete vykonávať aj vonku, otužíte sa a zlepšíte imunitu.

Okrem overených cvičení môžete skúsiť aj niektoré nové. Známy je plank, ktorý je účinný na tukové vankúšiky brušného svalstva a je tiež skvelou prevenciou proti priberaniu. Ak ste zas napríklad ešte neskúšali cvičenie s jednoručnými činkami alebo tzv. mŕtvy ťah s tou veľkou, v zime je najlepší čas. Uvidíte, že cvičenie môže byť pestré!

3. Ovocie, zelenina, ryby a chudé mäso

V zimnom období robí telu dobre všetko, čo ho zahreje. Ideálne sú zeleninové vývary, ktoré môžete kombinovať aj s mäsom. Skvelou voľbou je aj kyslá kapusta.

Nezabudnite ani na ovocie, ktoré obsahuje tiež veľa vitamínov a podporí v zimnom období imunitu. V prípade ovocia skúste ovocné šťavy, ktoré vám určite pomôžu zahnať chuť na sladkosti a obsahujú vitamíny v prirodzenej podobe. Dôležité sú aj na ryby, ktoré sú bohaté na omega 3 a 6 mastné kyseliny, bielkoviny a obsahujú tiež aminokyseliny.

Spolu so zeleninou sa odporúča jesť aj chudé mäso, ktoré je zdrojom dôležitých živín pre metabolizmu. Obsahuje veľa bielkovín a čím viac bielkovín máte v strave, tým skôr vybudujete svaly, ktoré spaľujú prebytočné tuky a nedovolíte nabrať nové.

4. Hýbte sa a choďte peši všade, kde sa dá

Pohyb v zime prináša veľa benefitov a jedným z nich je aj potreba pravidelnosti pohybu. To platí aj vzhľadom na to, že čoraz častejšie sa aj u nás objavuje tzv. práca na doma, ktorá zvyšuje riziko nedostatku pohybu. Výsledok? Priberanie, priberanie a ešte raz priberanie. Ak k tomu pridáme zlé stravovanie práve v zime, niet sa čomu diviť.

Ak máte radi kolieskové korčule, skúste ich v zime vymeniť za tie, ktoré sú určené na ľad. Máte na výber zimné korčuľovanie niekde vonku v prírode na jazere, ale pokojne aj v interiéroch zimných športových hál, ktoré majú hodiny pre verejnosť.

Pre všetkých ostatných, vrátane seniorov, je skvelou alternatívou chôdza. Môžete ísť len tak do mesta, do blízkeho parku, prípadne aj do prírody a na turistiku!

5. Spánok aj oddych počas dňa proti stresu

Kortizol je známy ako stresový hormón, pretože vzniká ako dôsledok nadmernej záťaži. Má vplyv na funkciu imunitného systému, mineralizáciu kostí, počas tehotenstva má vplyv na plod. K jeho pôvodcom patria emočný stres aj nedostatok spánku.

Možno už tušíte, že má tiež nejaký vplyv na priberanie. Áno, priveľa kortizolu v tele znamená horšie a pomalšie odbúravanie kalórií, čiže priberanie na hmotnosti. Na jeho zníženie preto treba odbúravať denný stres a súčasne dbať na pravidelný oddych.

Ten by mal byť aj počas dňa, no najmä v noci, obzvlášť to platí v zimnom období. Odpočinok zároveň slúži na fyzickú regeneráciu a obnovu fyzických síl. Tie sa potom zídu práve počas cvičenia alebo chôdze, čiže na fyzickú aktivitu, ktorá pomáha kalórie spaľovať. Odpoveďou na to, ako nepribrať, je preto „paradoxne“ aj dobrý spánok!

Bude vás zaujímať

8 neprekonateľných dôvodov prečo jesť menej sacharidov – druhá časť: menší...

0
Znižovanie príjmu sacharidov v strave vedie k väčšiemu úbytku tuku a zlepšeniu zdravia viac, ako rôzne nízkotučné a vysoko sacharidové diéty. V tejto sérii...